Voorbereidingen in volle gang - Reisverslag uit Delwijnen, Nederland van Hanneke Loon - WaarBenJij.nu Voorbereidingen in volle gang - Reisverslag uit Delwijnen, Nederland van Hanneke Loon - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen in volle gang

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

29 Januari 2016 | Nederland, Delwijnen

Nog maar een kleine 5 weken en dan hoop ik al in Zuid-Afrika te zitten.
Wat ongeveer 15 jaar geleden begon als een droom, werd een aantal jaar geleden bevestigd en is sinds een aantal maanden overgegaan in plannen.. Concrete plannen om naar Goeie Hoop te gaan. En om legaal en rustig naar Zuid-Afrika zijn veel voorbereidingen nodig en ik kan wel zeggen dat die in volle gang zijn!
Een echte grote reis heb ik nog nooit gemaakt, dus het is best een heel avontuur moet ik eerlijk zeggen. En ik wist ergens wel dat een verre reis maken een grote onderneming is.. maar dat er zóveel bij kwam kijken, dat besefte ik pas toen het geregel al begonnen was. Een ticket boeken klinkt best eenvoudig, totdat je merkt hoeveel keus er is in vliegmaatschappijen, om over verschillende data en tijdstippen nog maar te zwijgen. En áls de ticket dan geboekt is, dan moet je nog kiezen in welke stoel je wilt zitten. Het voordeel daarvan is dat ik nu al weet dat ik een plekje bij het raam heb én dicht bij de nooduitgang, mocht ik nog een parachuutvluchtje willen maken :)
Na het boeken van een ticket ga je bedenken wat er allemaal nodig is voor een visum. Dat was voor mij het ingewikkeldste gedeelte. Een onoverzichtelijke site van de ambassade met een telefoonnummer waarop niemand te bereiken was. Wat was ik blij met een andere vrijwilliger die in dezelfde periode als Marjolein en ik op Goeie Hoop zal zijn, en haar visum juist had aangevraagd. Ze was m'n gids in de woestijn om het zo maar te zeggen..
Ondertussen is mijn visum aangevraagd, dat is al reden voor een feestje opzich, en staan mn afscheidsetentjes en feestje gepland. De eerste vaccinaties zitten in mijn arm en alle volgende prikken staan gepland, mijn internationaal rijbewijs heb ik op zak en ik ben hard aan het nadenken over hoe ik mezelf ’s nachts warm ga houden in de Afrikaanse winters zonder CV :)
De reis wordt steeds praktischer en de volgende stap is het maken van een ‘inpaklijst’, als ik niet uitkijk wordt het al bijna vanzelfsprekend dat ik over een aantal weken het vliegtuig instap. Toch is dat absoluut niet zo en er zijn momenten dat ik dat heel goed besef. Hoe mijn eigen droom plannen werden, dat had ik toch nooit durven hopen. Maar zoals het motto is van Goeie Hoop, heb ik dat ook zelf al wel een beetje geleerd. Hun motto is: ‘Impossible is not a word that holds any meaning in this house. We have the ability to make things happen. We have a ‘can do attitude’. Deze tekst is gebaseerd op de Bijbeltekst uit mattheus 19:26 ‘For with God all things are possible.” En inderdaad, als ik ging kijken naar eigen mogelijkheden, zag ik steeds meer onmogelijkheden. En toch, op gebed heb ik steeds weer bemoediging gekregen, ook door mensen heen, en zie ik dat wat onmogelijk lijkt voor mensen, mogelijk is bij Hem. Wonderlijk hoe ik tot zover ben gekomen in de voorbereidingen al en dat maakt me dankbaar.
De volgende blog die ik zal schrijven komt waarschijnlijk vanuit Afrika. Op deze manier hoop ik jullie een beetje up-to-date te houden :)

  • 22 Februari 2016 - 10:05

    Marissa:

    Super leuk om te lezen! Heel veel succes met je koffer inpakken en de laatste voorbereidingen.
    En hopelijk tot over 2 weken in Zuid-Afrika, ik kijk er naar uit! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 29 Jan. 2016
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 8416

Voorgaande reizen:

02 Maart 2016 - 08 September 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: