Nog even landen.. (3) - Reisverslag uit Delwijnen, Nederland van Hanneke Loon - WaarBenJij.nu Nog even landen.. (3) - Reisverslag uit Delwijnen, Nederland van Hanneke Loon - WaarBenJij.nu

Nog even landen.. (3)

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

04 Maart 2016 | Nederland, Delwijnen

Verder op tijd naar bed gegaan gisteravond. We zijn gewaarschuwd voor de muggen (zonder malaria gelukkig, maar wel net zo vervelend als in Nederland..) dus onze kamer (Marjolein en ik slapen tot volgende week nog samen op 1 kamer) was lekker gevuld met deet en autangeuren :O Vannacht heerlijk geslapen, met op de achtergrond het geluid van zingende krekels! En als ik ergens van genieten kan.. dan is het een zacht zomertemperatuurtje met zingende krekels, heerlijk rustgevend! Dus dat beloofd wat moois voor de komende tijd 

Vanochtend, na lekker uitgeslapen te hebben, hebben Marjolein en ik lekker rustig op het balkon ontbeten. Ik vond het fijn even de tijd te nemen om ook rustig Bijbel te kunnen lezen. Want ja, toch voelde ik me wel een beetje ontheemd, ver van huis. Wat is dat dan vertrouwd ofzo én bijzonder om echt te beseffen dat God overal is en ook overal dezelfde! Het gaf ook rust om te beseffen dat ik hier niet voor mezelf ben, maar mag dienen.. en dat het daarom dus ook helemaal niet zo gaat om hoe thuis of hoe onwennig is me hier voel.
Daarna hebben we beneden een rondje gelopen om even kennis te maken met de kinderen die niet naar school waren. En de aunties die in de keuken werken. Dus hebben we even om de hoek gekeken bij ‘playtime’, dit zijn de kinderen uit de babyroom die hier een soort peuterspeelzaaluurtje hebben. Dat zijn echt de Afrikaanse kinderen van de plaatjes waarbij je smelt, maar dan in het echt.. Zwarte krulletjes en grote bruine ogen die je nieuwsgierig en een beetje verlegen aankijken. Verder speelden er wat kinderen buiten die klaar waren met homeschooling. Best heel interessant, twee nieuwe aunties uit Holland  Vanmiddag zullen we de rest ook ontmoeten als ze uit school zijn. Waar ik écht aan moet gaan wennen is het taaltje hier. Het Engels en Afrikaans door elkaar wat ik nog niet in 1x vat.. maar na 2x herhaling versta ik het toch wel. Behalve de namen dan, die onlogisch blijven klinken. Andersom komt het vast wel snel goed denk ik, aangezien er nu een auntie Hanna is en er al eerder een antie Hanke geweest is. Al snel een hoop herkenning voor sommige kinderen dus!

Even een overzicht dat het misschien wat makkelijker maakt om alle termen in 1x te vatten. Ik moet zeggen dat ik zelf gister ook nogal in de war raakte van alle termen hier 
Auntie = dat zijn de werkers van de kinderen hier. De Afrikaanse aunties werken vast op een groep en werken in shifts. Ze zijn hier 2 à 3 achtereenvolgende dagen voor ze naar huis gebracht worden. En vervolgens wordt de lichting opgehaald die hier dan ook weer 2 à 3 dagen is enz. Wij als Nederlandse vrijwilligers worden ook aunties genoemd; aunties van upstairs
Playtime = Een soort peuterspeelzaal voor alle kinderen die nog niet naar school gaan (8 kinderen tussen de 1 en 5 jaar). Hier zingen, leren, werken, spelen en lunchen ze. Playtime is 5 dagen in de week van 9.30 tot 12.00
Unit = Een ‘afdeling’ binnen goeie hoop waar een deel van de kinderen woont (ongeveer 8). Elke groep heeft een eigen unit. Deze bestaat uit een woonkamer, keuken, badkamer en 3 slaapkamers. Hier eten de kinderen, worden ze verzorgd en slapen ze. Elke unit heeft een eigen Afrikaanse auntie.
Homeschooling = de kinderen die (nog) niet naar school gaan krijgen ’s ochtends thuis les van de vrijwilligers. Er wordt homeschooling gegeven aan de jongere kinderen en oudere kinderen, afhankelijk van hun leeftijd en niveau.
Upstairs = dit is de bovenverdieping waar wij als vrijwilligers wonen, leven en slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 29 Jan. 2016
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 8421

Voorgaande reizen:

02 Maart 2016 - 08 September 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: